Dünyanın en
büyük bencilleri,
kendi
mutluluklarını başkalarının mutsuzlukları
üzerine inşa
edenlerdir.
42
Türkiye'de niçin
müzik dünyasında sanatçı mertebesinde bulunan insanlar
ortak iş
yapmazlar ki?!
Yıllardır bu
soruyu kendime sorduğum için mi
en çok sevdiğim
şarkılardan biri
Sezen Aksu'yla Zülfü Livaneli'nin düet yaptığı
"Sürgün"?
43
En çok sevdiğim
şarkılar,
şairlerin
şiirlerinden bestelenmiş olanlardır.
44
Dostlar kötü
günlerde yanımda olan insanlar değildir.
Dostlar iyi
günlerde yanımda olup,
kötü günlere
sürüklenmeme engel olmaya çalışan insanlardır.
45
Mutlu olmak
isteyen her insanın yapması gereken en önemli şey,
insanlardan
beklentilerini ortadan kaldırmaktır.
46
Aşk: Bir insanın
başka bir insandan en büyük beklentisi...
O nedenle aşk
eninde-sonunda mutsuz olmak demektir.
47
İbrahim Çallı, Fikret
Mualla, Nuri İyem çok büyük
ressamlar
ve çok büyük
eserlere sahipler.
Ama ben en çok Faruk Cimok'u seviyorum.
Resimlerinde
genelde canlı renkleri kullanmasından mı,
yoksa fotoğraf
tadında resimler yapmasından mı?
...bilmiyorum!
48
Birkaç gündür
kadın şairlere takmış durumdayım.
Ama kendimi çok
zorlamış olmama rağmen Türkiye'den 5 kadın şair
adı saymayı
beceremedim:
Gülten Akın, Lale
Müldür, Nilgün Marmara...
Başka?...
Başka?...
49
"Türk
Edebiyatından 5 kadın şair adı sayamadım,
acaba dünya
edebiyatından kaç kadın şair adı biliyorum!"
diye düşünürken,
dünya
edebiyatından sadece bir tek kadın şair tanıdığımı
üzülerek fark
ettim:
Louise Glück.
50
Amatör şairlerin
bir çoğu kadınken,
niçin
profesyonel anlamda
şiire yön veren
bu kadar az kadın şair var?
temmuz-ağustos 2006
2 Yorumlar
neden, kadınlar aslında hep çok duygusal, hissi açıdan geniş ufukları olan, anne olan, yar olan iken, profesyonel olamazlar?.. neden dersiniz?..
YanıtlaSilkaşifler hep erkektir, mucitler de öyle..arada varsa tek tük..vardır..ama çoğunluk hep erkeklerden..
belki kadınlar hislerini çok karıştırıyorlar her şeye, bundan mı istikrarı sağlamamak?...
Sayin Basar,
YanıtlaSilSiz dusuncelerinizi gruplara yollamissiniz ya bende iste o yuzden gruptan cevap verecegim.
Zahmet edip lutfen yazdiginiz yazinin pesine dusup, acaba birileri yanit vermismidir diye acip okuyunuz maillerinizi. Grubum adina konusuyorum
(Hayallersehri) buradaki yazilar en az sizin yazilariniz kadar degerlidir . Isterim ki acip onlarida okuyun. belki sizinde cavaplayacaginiz konular carpacaktir gozunuze.. Inanin en az sizin kadar mesgul insanlariniz hepimiz. Siz bana buradan da cevap yazabilirsiniz. Ben severek takip edecegim ..
Simdi gelelim kadin sairlerin sayisinin ulkemizde neden o kadar dusundugunuz halde 5 e bile ulasmadigina .. belkide cok fazla siir okumuyor sair tanimiyor olabilir misiniz? Ben soyle bir dusundum de cok degerli bir cok kadin sairimiz oldugunu aklımdan sayıverdim. .
Kadin sairlerimizden once turk kadinin toplumumuzdaki degerini incelemek gerekir. Hangi alanda olursa olsun, tum haklari verilmis olsa da, kadinimiz geleneklerin golgesi altinda hala ikinci sinif vatandastir.
Kariyeri cok yuksek kadin oncelikle onyargilari yikmak icin cok savas vermektedir.
Kadin sairlerimizde divan siirimizden bugune kadar ayni acmazlardan gelmistir. Ozellikle egitimin kiz cocuklarina dini olarak verildigi , ilk ogrenimden
sonra, kadinlarin evlilik icin hazirlandigi Osmanli imparatorlugu zamaninda halk ozanlarindan kadin olanlari tek tuk sesleri duyurabilmislerdir. Saray
kadinlari ise egitimi ozel hocalardan alarak dunya edebiyatindan haberdar olmalarina karsin ayni baskici yasam bicimini paylasmislardir. Iclerinden bazilari eslerinin ve ailelerinin hosgorusuyle varliklarini duyurmuslardir. Kadin divan sairlerimizin tumu varlikli ailelerin kadinlaridir. Ozel olarak egitim gorebilme sansina sahiptir. Buyuk cogunlugun babasi kadi, muderris, pasadir. Ayrica ailelerinin buyuk cogunlugu da sairdir.
Gunumuz edebiyatinda ise cagdas Turkiye nin kadin sairleri egitimde firsat esitligini yakalamistir. Her turlu temel haklari vardir. Kadin duyarliliginin daha
da zenginlestirdigi siirler yazilmaktadir. Ne yazik ki daha once sozunu ettigimiz geleneklerin agir golgesi altinda hepsi yeterli yayin ozgurlugune kavusamamistir. Siirin pazarlanmasinin zor olmasinin yani sira kadinin duygu-ask sevgi temalarini iceren siirleri kadini evliyse hepten dislanmasina sebep olmustur..
Sesini duyuran kadin sairlerimiz topluma karsi yurekli olmak zorundadir. Nilgun Marmara gibi marjinal bir kadin sair dunya literaturundeki yerini ancak buyuk bedel odeyerek alabilmistir. Saygiyla aniyorum..
Siirine once bireysel baslayan sonra toplumsal duyarligiyla siiri duzde kusatan sair Gulten Akin dir. Sennur Sezer , bastan beri sinif bilincli,
giderek devinen, ozgurlukcu sair durusuyla gelir.
Turkan Ildeniz, Melisa Gurpinar, Leyla Sahin, Ayten Mutlu, Lale Muldur, Oya Uysal, F.Ozel Arabul, Betul Tariman , Gulsum Cengiz gibi kadin sairler toplumsal ve bireysel siirleriyle, onlari fark eden ve sahiplenen aydin kesimin tavriyla seslerini duyuran sairlerimizdendir.
Daha nice kadin sairlerimiz onlerinde acilan bu yolda, yalniz ask ve duygu yogunluguyla degil, toplumuna deger kazandiran,toplumlari ve yasami irdeleyen, sorgulayan, cagdas bilinc ve dunya gorusuyle dunyayi evrensel odakta aydinlatmaya devam etmektedir.
Erkek ve kadin sairlerimiz bu alanda yani seslerini duyurma savaslarinda ayni sikintiyi paylasirlar. Cunku siir en zor sanat ve taninmasi en guc sanat
dallarindan biridir. Kolay siir dilden dile, elden ele, sarkilarda dolasir. Gercek siir zordur, deger bilen tarafindan secilmis ayrilmistir. Bu yuzden siirin degerini bilme konusunda kendimizi egitmemiz gerekir.
Umuyorum ki kirici olmamisimdir, Umuyorum ki zahmet edip okuyacaksinizdir.. Saygilar..
Ozan Cumhur/16.8.2006