Eylül’e Mektuplar 7


10 Ağustos 2015 Pazartesi
Edirne

Sevgili Eylül,

Bir süredir sana yazamadım. Aslında mektup yazmak için yanıp tutuşuyorum. Ama teknolojinin getirdikleri bizi mektup yazmaktan öylesine uzaklaştırdı ki elime kâğıt-kalem alıp bir türlü mektup yazmaya girişemiyorum.
Bu aralar Adalet Ağaoğlu’nun Ölmeye Yatmak kitabının etkisi altındayım. Özellikle Aysel karakteri beni fazlasıyla etkiledi. Tutucu bir ailede yetişip zincirlerini kırmaya çalışan ve sonucunda da istediği yere ulaşan güçlü bir Türk kadını imajı çiziyor okurun zihninde ilk bakışta. Ama yaşadığı iç hesaplaşma ve duygusal durum ona fazlasıyla kırılganlık katıyor. Atatürk öldüğü yıl ilkokulu bitiren kuşağın önemli bir temsilcisi Aysel. Aslında arada kalmış, geçiş döneminde kendini bulmaya çalışan bir neslin desek daha doğru olacak. Toplumsal değişimin yeni nesiller üzerindeki etkisi de çok iyi anlatılmış romanda. Modern bir yapıya kavuşmaya çalışan yepyeni bir ülkenin içinde bulunduğu şartlar ve dünyadaki gelişmelerin kişiler üzerindeki etkileri de iyi bir şekilde aktarılıyor. Bu şartlar altında okumak için büyük bir isteğe sahip olan gençler istedikleri yerlere geliyor, fakat içlerinde bir şeyler hep yarım kalıyor. Aysel’in de dışarıdan güçlü bir görünüme sahip olması iç dünyasındaki fırtınaları yok etmiyor. Ancak kendini bir otel odasına kapatıp ölüm düşüncesiyle hesaplaşmaya başlayınca içindeki zayıf noktalar da ortaya çıkıyor.
Kitabı okurken aslında günümüzde de fazlasıyla Aysel karakterinin yaşadığını düşündüm. Bir sürü güçlü kadın imgesi var ülkede, acaba iç dünyalarında neler yaşıyorlar? İç hesaplaşmaya gerek duyuyorlar mı? Ya da iç dünyalarıyla dışarıya yansıttıkları arasında ne gibi farklar var? Senin de bu konuda düşündüklerini merak ediyorum.
Bir de bu düşüncenin etkisi bazı karşılaşmalara da sebep oldu. Kitapevinde Nüket Esen’in İletişim Yayınları’ndan çıkan Modern Türk Edebiyatı Üzerine Okumalar adlı kitabını incelerken Türk Romanında Güçlü Kadınlar başlığı gözüme çarptı ve kitabı hemen almama sebep oldu. Henüz bu makaleyi okumadım ama kabaca göz attım. Fakat makalede ne Ölmeye Yatmak romanı ne de Aysel karakteri gözüme çarptı. Sanırım Aysel’de benim gördüğüm güçlü kadın imajı başkaları tarafından görülmemiş. Nüket Esen’in kitabını ve makaleyi okuduktan sonra bunlar üzerine de yazarım sana.
En kısa zamanda görüşmek üzere.

Tuna BAŞAR

Not: Ölmeye Yatmak iyi bir kitap fakat bazı bölümler gazetelerden direkt alınmış hissi yarattığı için okurken kopukluklara sebep oluyor.

Yorum Gönder

2 Yorumlar

  1. Ne güzel bir mektuptu Tuna. Eskiden yazdığım mektupları düşündüm. Ağabeyime askerdeyken, ablama İstanbul'da üniversitedeyken. Bir de babamın bir nedenle beni akrabalarımın yanına geçici bir süre için yolladığında bana yazdığı beş tane mektup.
    Bu serine zaman zaman bakacağım. Kalemine sağlık oğlum.

    YanıtlaSil
  2. Kadınlar hesaplaşmadan çok yaşıyor. Ve çaresizlikleri o kadar belirgin yoğun ki.Beni bile şaşırtıyor.Bu güne kadar söylediğim'Ben Kadın yazar değilim sadece yazarım' Sözlerimi sorgulatıyor. Şu aralar içimden geçen kadın konuların da daha çok yazmamız gerektiği. Eylül'e selamlar. Jale KESKİNKILIÇ

    YanıtlaSil