1
Eylül 2016
Perşembe
Şiir, deneme ve öykü kitaplarını okurken
genellikle Aklımda Kalanlar için
kitaplardaki beğendiğim şiirleri, denemeleri ve öyküleri belirlemeye çalışırım.
Bazı kitaplarda beğendiğim eserlerin sayısı çok fazla olurken, bazılarında bu
sayı bir elin parmağını geçmez. Bu da aslında bana bir soruyu sorduruyor bir
süredir: yazarların, şairlerin ürettikleri eserlerden ne kadarı gerçek anlamda
kalitelidir? Bir şiir kitabında, bir öykü kitabında veya bir deneme kitabında
yer alan eserlerden ne kadarının iyi olması o kitabın kalıcı olmasına sebep
olur? Ya da bir şairin, bir öykücünün ve bir denemecinin hayatı boyunca yazdığı
şiir, öykü ve denemelerden ne kadarı kalitelidir? Sonuçta her yazarın her
yazdığı kaliteli değildir. Hatta büyük yazar olarak kabul ettiğimiz bazı
yazarların da her yazdığı kaliteli değildir. Bazen bir şiir bir kitabı kalıcı
yapıp şairini büyük yazar seviyesine yükseltebiliyor. Aynı şey bir öykü, bir
deneme için de geçerli olabiliyor.
Roman konusunda bu düşünceleri gündeme
getiremeyiz. Çünkü roman bir bütün halinde değerlendirilir. Sadece romanların
bazı bölümlerinin gereksiz olabileceği üzerinde durmakta fayda var. Ama şiir,
öykü ve deneme kitapları çoğunlukla bir bütün olarak değerlendirilmiyor. İçlerindeki
birkaç kaliteli ürün o kitapları ön plana çıkarıyor.
Bu da bana yeni bir araştırma görevi
getiriyor. Büyük yazarların, şairlerin eserlerini detaylı bir şekilde inceleyip
yazdıklarının ne kadarının kaliteli olduğunu tespit etmeye çalışacağım. Mesela Cemal Süreya’nın kaç şiiri çok iyidir?
Veya Salâh Birsel’in hangi
denemeleri defalarca okunmayı hak ediyor? Ya da Bilge Karasu’nun öykülerinin hepsinde aynı tadı bulmak mümkün mü?
Araştırmam gereken, üzerinde durmam gereken önemli bir konu.
1eylül’16gecesi
edirne
Tuna
BAŞAR
0 Yorumlar